Metropoolregio Amsterdam | Bolfoto visualisatie door VIA Drupsteen

Metropoolregio Amsterdam

Over deze Bolfoto

Masterplan N201+ nadert eindfase

In de loop van dit jaar wordt een groot deel van de nieuwe N201 opengesteld voor het verkeer. Alleen de op- en afritten bij de Zijdelweg aan de Amstelveense kant en een deel van de Omlegging Schiphol Rijk zijn dan nog niet gereed.

In het gebied tussen Hoofddorp en Amstelhoek realiseert de provincie Noord-Holland de omlegging van de N201. Dit gebeurt in samenwerking met de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, De Ronde Venen, Haarlemmermeer en Uithoorn. De nieuwe weg verbetert de bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid in het gebied.

De Kruisweg en de Fokkerweg (gemeente Haarlemmermeer) zijn al opengesteld voor het verkeer. De omlegging Aalsmeer-Uithoorn is gedeeltelijk opengesteld. Het tracé vanaf de Legmeerdijk (zie ook pag. 8/9) wordt eerdaags tegelijk met de Waterwolftunnel opengesteld. Dat gebeurt dit voorjaar.

Bij de aansluitingen A4 wordt momenteel de laatste hand gelegd aan de kunstwerken en de aanleg van de parallelstructuur. Bij de aansluitingen A9 wordt nog gewerkt aan de fly-over. Zodra de oprit naar de A9 klaar is, kan de Schipholdraaibrug gereed gemaakt worden voor het verkeer naar de snelweg. De huidige rotonde bij de brug wordt aangepast naar een T- splitsing. De nieuwe Bosrandbrug is dan ook weer in gebruik. Bij de Omlegging Amstelhoek wordt tot slot hard gebouwd aan het aquaduct. Eind 2013 moet dit project gereed zijn.

Informatie: www.n201vaniedereen.nl en www.n201.info

Toerismepromotie rendeert

De promotie van de Metropoolregio Amsterdam als één toeristisch gebied blijkt een klinkend succes. Daarom is besloten tot een vervolg van het project ‘Amsterdam Bezoeken, Holland Zien’. De inzet richt zich opnieuw op het aantrekken van meer internationale toeristen en een betere spreiding over de hele regio.

Amsterdam is een ware magneet is als het gaat om toerisme. Met ruim 8 miljoen overnachtingen per jaar en meer dan 5 miljard euro aan bestedingen staat de Metropoolregio Amsterdam in de top tien van populairste toeristische bestemmingen van Europa. Het project ‘Amsterdam Bezoeken, Holland Zien’ heeft de afgelopen vier jaar aan de de metropoolregio als een geheel geprofileerd. Daarnaast was er aandacht voor het verbeteren van de bereikbaarheid van toeristische locaties en voor het ontwikkelen van regionale toeristische routes.

Successen
De projectactiviteiten moesten leiden tot een toename en betere spreiding van het toerisme in de MRA. Dit is wonderwel gelukt. Het percentage van het aantal internationale bezoekers aan Amsterdam dat ook de regio bezoekt is de afgelopen drie jaar gestegen van 18% naar 23%. In dezelfde periode steeg de economische bijdrage van de internationale bezoekers aan de MRA van € 822 mln naar € 1.180 mln, maar liefst € 220 mln meer dan verwacht. Dit resultaat vertaalt zicht terug in een stijging van de toeristische werkgelegenheid, namelijk van 59.369 fte in 2008 naar 60.652 fte. eind 2011.

Vervolgtraject
Het succes van de samenwerking van bestuurlijke overheden, promotieorganisaties en het bedrijfsleven biedt voldoende basis om de toeristische promotie van de MRA voort te zetten. Recent is daarom besloten de projectduur met vier jaar te verlengen, met als doelstellingen:
1. 3% meer overnachtingen in de Metropoolregio Amsterdam per jaar;
2. 25% meer internationale toeristen die vanuit Amsterdam de regio bezoekt.

Voor het bereiken van beide doelen vindt nadrukkelijk samenwerking plaats met de sector. Niet alleen door het verbeteren van de afstemming, maar ook door meer over te laten aan het bedrijfsleven en aan promotieorganisaties. Daarnaast wordt in 2014 een innovatiefonds geïntroduceerd voor partijen uit de toeristische sector. Dit fonds heeft tot doel om goede ideeën die in de sector leven op gang te brengen.

Citymarketingorganisatie
Het project wordt gefinancierd door meer dan twintig metropoolregiogemeenten, de Stadsregio Amsterdam en de provincies Noord-Holland en Flevoland. De stichting Amsterdam Marketing geeft hieraan leiding. De stichting fungeert als citymarketingorganisatie voor de gehele metropoolregio. Nadrukkelijker dan voorheen wordt de Metropoolregio Amsterdam als één toeristische bestemmingin de markt gezet.

Contactpersoon: Diana van Loenen, d.vanloenen@stadsregioamsterdam.nl

RRAAM: Rijk-Regioprogramma Amsterdam-Almere-Markermeer

Het Rijk-Regioprogramma Amsterdam-Almere-Markermeer (RRAAM) is opgezet op vorm te geven aan de Schaalsprong Almere. Het betreft een veelomvattende ruimtelijke ordeningsopgave op het gebied van wonen, bereikbaarheid en natuur in de Noordelijke Randstad.

De kabinetsbesluiten om te komen tot de drievoudige ontwikkeling zijn vastgelegd in de RAAM-brief van november 2009. In het Integraal Afsprakenkader Almere (IAK) van januari 2010 hebben Rijk en regio werkafspraken vastgelegd over de verdere groei van Almere op het gebied van woningbouw, infrastructuur, werkgelegenheid, cultuur, ecologie, onderwijs, sport en financiën.

Ondanks de crisis zullen in de komende decennia veel nieuwe woningen nodig zijn in de noordelijke Randstad (de Metropoolregio Amsterdam én de Noordvleugel Utrecht). Een deel van deze woningen kan binnen de bestaande steden worden gebouwd, bijvoorbeeld in Amsterdam en in de Haarlemmermeer. Maar er zullen ook nieuwe bouwlocaties nodig zijn, om de vraag uit Noord-Holland en Utrecht op te kunnen vangen. Om waardevolle groengebieden in de Randstad te ontzien en ruimte te houden voor de ontwikkeling van Schiphol, is ervoor gekozen een groot deel van de bouwopgave te concentreren in Almere. Almere heeft ruimte voor 60.000 nieuwe woningen en 100.000 nieuwe arbeidsplaatsen in een groene, waterrijke omgeving. De groei biedt Almere de kans zich te ontwikkelen tot een complete stad met een grotere diversiteit in de samenstelling van de bevolking en meer werkgelegenheid. Andere type woningen, het stimuleren van de economische ontwikkeling, nieuwe sociale en culturele voorzieningen en onderwijs moeten daaraan bijdragen. De woningen en bijbehorende infrastructuur zullen gefaseerd worden gerealiseerd, rekening houdend met de behoefte op de woningmarkt en de mobiliteitsontwikkelingen.

Waar mensen wonen, wordt gereisd. Niet alleen binnen hun stad maar ook in de regio. Met de auto, met het openbaar vervoer of op de fiets. Daarom is het van belang om tijdig te werken aan de bereikbaarheid van de nieuwe woonlocaties.

Het Markermeer en IJmeer zijn het Blauwe Hart van de noordelijke Randstad; als natuurgebied zowel nationaal als internationaal van grote waarde (Natura 2000). Maar de natuurkwaliteit is achteruit gegaan. Er zijn maatregelen ontwikkeld om het natuurlijke systeem toekomstbestendig te maken, mede met het oog op de toekomstige ruimtelijke en infrastructurele ontwikkelingen in en langs het Markermeer en IJmeer. Een werkmaatschappij werkt aan de optimalisatie van deze natuurmaatregelen.

Eind 2009 hebben rijk en regio gekozen voor een westelijk georiënteerde ontwikkeling van Almere. Een IJmeerverbinding - een directe verbinding tussen Almere en Amsterdam – wordt daarbij onderzocht. Voor de keuze voor de aanleg van de IJmeerlijn is het belangrijk dat de kosten ervan substantieel omlaag en de baten substantieel omhoog gaan. DE werkmaatschappij Amsterdam-Almere werkt daaraan.

De drievoudige opgave (wonen, bereikbaarheid, ecologie) wordt uitgewerkt in het Rijks-Regioprogramma Almere-Amsterdam-Markermeer (RRAAM). Hierin zoeken Rijk en regio uit hoe de gewenste ontwikkelingen gerealiseerd kunnen worden. Dit doen zij zoveel mogelijk samen met marktpartijen en maatschappelijke organisaties. Met hun kennis, ervaring en innovatiekracht worden de plannen verrijkt. De uitkomsten van het programma komen in 2012 samen in een concept-rijksstructuurvisie, waarin de stappen naar uitvoering worden vastgelegd.

Informatie: www.rraam.nl

Noordzeekanaalgebied in vogelvlucht

Werken, wonen en recreëren in het Noordzeekanaalgebied dreigen elkaar steeds meer in de weg te zitten. Om een patstelling te voorkomen, wordt momenteel een integrale visie voor het gehele gebied opgesteld. Daarbij vindt een afweging plaats van alle aanwezige belangen vanuit het perspectief van een internationaal concurrerende metropoolregio. De visie moet bestuurders, gebruikers en investeerders helderheid bieden over de te verwachten koers tot 2040.

Lees verder: www.metropoolregioamsterdam.nl/ec-1g-Noordzeekanaalgebied.html

Westpoort open voor business

Westpoort is een stoer en divers bedrijventerrein in Amsterdam met internationale allure. Het omvat de vierde haven van West-Europa en is het grootste aaneengesloten bedrijventerrein van Nederland.

Westpoort biedt volop ruimte aan ondernemingen, kantoren en industrie. Hier is veel mogelijk en er is ruimte voor het experiment.. Hier werken ruim 47.000 mensen, ongeveer 10 procent van de totale werkgelegenheid van Amsterdam, verdeeld over circa 2.300 vestigingen. Het Ontwikkelingsbedrijf Gemeente Amsterdam en Haven Amsterdam sturen de ontwikkeling van het gebied aan.

Haven Amsterdam beheert, exploiteert en ontwikkelt het ‘natte’ deel van Westpoort: ruim 1.900 hectare havengebied (haventerreinen, kades, wegen, spoorwegen, sloten en groen) en 600 hectare vaarwater.

De Projectorganisatie Westpoort/Sloterdijken is een onderdeel van het Ontwikkelingsbedrijf . Zij ontwikkelt het ‘droge’ gebiedsdeel van Westpoort: de Sloterdijken. Het beheer van de openbare ruimte is uitbesteed aan Haven Amsterdam.

Meer informatie: klik hier.

Monding Noordzeekanaal in vogelvlucht

De monding van het Noordzeekanaal levert een treffend beeld op van de dynamiek in de Metropoolregio Amsterdam. Aan de ene kant de rust en ruimte van de kust, meteen na de duinen gevolgd door het enorme industriële complex van Tata Steel. Het kanaal zelf fungeert met het sluizencomplex op deze plek als poort naar de havens van de metropoolregio. Direct grenzend aan het hoogovencomplex ligt Wijk aan Zee. Met de grote weide in het hart van het dorp, strandvertier aan de zeezijde en het duingebied aan de noordkant vormt het dorp een prachtige illustratie van het bijzondere Metropolitane Landschap.

Zaanstad in vogelvlucht

De afgelopen tien jaar heeft het Zaanse stadscentrum een ingrijpende metamorfose ondergaan. Stedenbouwkundig Sjoerd Soeters ontwierp in opdracht van het gemeentebestuur een ‘typisch Zaans’ centrum: met water, bruggetjes en spraakmakende architectuur, gebaseerd op de typisch Zaanse vormentaal. Een meesterzet was het ‘krimpen van de openbare ruimte’, door het toevoegen van functies en de aanleg van een gracht. Meer hierover op pagina 13. Hoewel nog niet helemaal af, is nu al duidelijk dat het nieuwe centrum in de smaak valt bij bewoners, ondernemers en bezoekers.

Meer informatie: klik hier.

Media Valley

De gemeente Hilversum staat met beide benen in de Media Valley, met belangrijke ambities op het gebied van de creatieve industrie. Niet zo vreemd, want maar liefst 1.600 bedrijven met in totaal circa 12.000 werknemers zijn aan de media gerelateerd. De bruto-omzet bedraagt maar liefst 2,5 miljard euro.

De komende jaren wil de gemeente verder investeren in de levendigheid van het Media Park. Het moet een gebied worden waar je niet alleen komt om te werken, maar ook om te wonen, sporten en te leren. Ook samenwerking met bedrijven uit Almere, Amersfoort, Utrecht of Amsterdam is van groot belang om de creatieve industrie in Hilversum te versterken.

Haarlem Bruist

Haarlem is één van de stedelijke visitekaartjes van de Metropoolregio Amsterdam. Niet voor niets afficheert de gemeente zich als ‘The most welcome city in Holland’. De stad is in trek: Haarlem Bruist. Het inwonersaantal stijgt gestaag en de monumentale stad is ook onder jongeren populair. Er is een veelzijdig cultuuraanbod en een grote restaurantdichtheid. De kracht van de gemeente vertaalt zich in economisch opzicht terug. Samen met de Gooi en Vechtstreek is het de enige MRA-regio waar de werkeloosheid daalt. Haarlem Winkelstad is bovendien een begrip. De autoluwe binnenstad telt veel exclusieve winkels, trendy kledingzaken, charmante antiek- en curiosawinkeltjes en talloze speciaalzaken. Deze enorme verscheidenheid leverde Haarlem een aantal keren de titel ‘Beste winkelstad van Nederland’ op.

De Amstelscheg kenmerkt zich door een statig rivierenlandschap met buitenhuizen uit de 17e eeuw en een agrarisch polderlandschap. De Amstelscheg waaiert vanuit Amsterdam richting het zuiden tot de Stelling van Amsterdam, met als ruggengraat de rivier de Amstel. Het gebied biedt unieke kansen voor verdere ontwikkelingen als uitloopgebied voor de steden en wordt al volop gebruikt door recreanten. Er zijn diverse initiatieven om de agrariërs sterker te betrekken bij het toekomstig gebruik van het gebied. De Ronde Hoep, een icoon van het Hollandse veenweidegebied, ligt in de Amstelscheg.

De provincie Noord-Holland, de gemeenten Amsterdam, Amstelveen en Ouder-Amstel, het Waterschap Amstel Gooi en Vecht en de stadsdelen Zuid, Zuidoost en Oost beseffen dat er een nieuwe impuls nodig is om de potenties van de Amstelscheg ten volle te realiseren. De betrokken partijen willen de kernkwaliteiten van het gebied veiligstellen, te weten: behoud en ontwikkeling van de landschappelijke diversiteit, het (veen-)weidekarakter, openheid, rust en stilte. Juist deze kwaliteiten maken het gebied uniek en zeer geliefd bij de bezoekers.

Het ontwikkelen van de Amstelscheg tot een metropolitaan landschap maakt deel uit van de ambitie van de Metropoolregio Amsterdam om een stelsel van metropolitane landschappen rond Amsterdam op te bouwen. Om de landschappen beter te beschermen tegen verrommeling en om inrichtingsprojecten sneller uit te voeren, gaan de partijen de planologische bescherming, het beheer en de financiering nauw afstemmen. Een belangrijke rol is hierin weggelegd voor de provincie, die de bescherming van de bufferzones rond Amsterdam heeft uitwerkt in de provinciale Structuurvisie en die samen met de partners de samenwerking vorm geeft.

Ambitie
De inhoudelijke opgave voor de Amstelscheg laat zich kenschetsen door de volgende doelstellingen:

Een gezamenlijke missie
Provincie Noord-Holland heeft met genoemde partners gewerkt aan een Bestuursakkoord Amstelscheg. Hierin zijn afspraken vastgelegd over de doelen die worden nagestreefd in dit gebied. Ondermeer doelstellingen voor ruimtelijke kwaliteit, landschap, landbouw, recreatie, water en natuur. Maar het belangrijkste instrument om de ruimtelijke kwaliteit te beschermen is het gemeentelijk bestemmingsplan en de provinciale Structuurvisie. De partners hebben gewerkt aan een gebiedsperspectief en vijf beeldkwaliteitplannen met hierin nieuwe handreikingen voor de formele RO-instrumenten. Het is de regionale inbreng in lokale ruimtelijke ordening, neergelegd in een stevig inhoudelijke bundel. Het Bestuursakkoord (eindconcept) en de bundel Gebiedsperspectief en beeldkwaliteitplannen zijn via deze link (zie onderaan de pagina) te downloaden.

Werk in uitvoering
Een derde resultaat is Uitvoeringsprogramma Mooi Amstelland, met hierin een keur aan projecten, met name gericht op het versterken van de recreatieve verbindingen in de Bovenkerkerpolder en de Middelpolder. Op 16 november 2011 is gestart met de uitvoering. Op de website www.noord-holland.nl/amstelland wordt de voortgang bijgehouden en is de informatie over de verschillende projecten te vinden.

Bestuursakkoord Amstelscheg

Contactpersonen 

Jelle Blaauwbroek
Provincie Noord-Holland
blaauwbroekj@noord-holland.nl / 06-51267227

Ed Buijs
DRO Amsterdam
e.buijs@dro.amsterdam.nl / 06-53439746

Droogmakerij De Beemster in vogelvlucht

De 17e eeuwse droogmakerij De Beemster is een schoolvoorbeeld van hoe grote delen van ons land zijn drooggelegd. In 1612 viel het bij storm woeste binnenmeer droog en kon de inrichting van de polder beginnen. Er werden wegen aangelegd, sloten gegraven en boerderijen gebouwd. Dat alles gebeurde volgens een ordelijk en strak geometrisch patroon. Aan deze rationele verkaveling en inrichting heeft De Beemster zijn roem te danken. Dankzij de vruchtbare grond heeft de Beemster zich ontwikkeld tot een sterk agrarisch gebied. Stoere stolpboerderijen en vooral het typische Noord-Hollandse landschap hebben de droogmakerij op de kaart gezet. Niet voor niets verkreeg De Beemster in 1999 de status van werelderfgoed.

Amstelscheg

De Amstelscheg kenmerkt zich door een statig rivierenlandschap, met als ruggengraat de Amstel. Eind 2011 is het startschot gegeven voor het uitvoeringsprogramma ‘Mooi Amstelland’. Dit betekent dat de komende jaren allerlei projecten worden uitgevoerd om de waarde van deze belangrijke groene long te vergroten. Op de MRA-website staat een 380 graden foto van het gebied.

Weguitbreiding Schiphol - Amsterdam – Almere in vogelvlucht

De verbreding van de drukke snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere verbetert de bereikbaarheid van de Metropoolregio Amsterdam. Het betreft een megaproject, dat onlangs vanwege de succesvolle publiek private samenwerking de Europese prijs 'Best road deal 2013' heeft gekregen. De extra rijstroken op de A10-Oost/A1-Diemen, het eerste project van de weguitbreiding, zijn inmiddels in gebruik genomen.

De foto is vlakbij Muiden genomen, met zicht op het werk aan de tunnel onder de Vecht. Op de 360-gradenfoto op de website zijn aan de horizon Weesp, Almere en de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal te zien.

Lees verder: www.metropoolregioamsterdam.nl/ec-1g-Noordzeekanaalgebied.html

Oude Zuiderzeekust in vogelvlucht

Met de ontelbare windmolens, kerken en houten vissershuisjes lijkt het alsof in de voormalige Zuiderzeestadjes van de metropoolregio de tijd heeft stilgestaan. Je ontdekt hier de geschiedenis en traditie van de Nederlandse koopvaardij, visserij en kaasmakerij. Ook kun je kennismaken met de mijlpalen van de industriële revolutie, waar langs de rivier de Zaan de molenwieken op volle toeren draaiden en de schoorstenen van de fabrieken onophoudelijk rookten. Hier werden koekjes, meel en chocolade gemaakt. Kortom, een uniek stukje MRA dat als toeristisch uitstapje aan populariteit wint. Dit is mede te danken aan het succesvolle MRA-project ‘Amsterdam Bezoeken, Holland Zien’.

Locatie Metropoolregio Amsterdam

52.516394 N 5.067156 W